At the private request of certain army officers in June 1942, George Miles designed and built the prototype of an air observation post (AOP) aircraft. It was required to carry a crew of two, radio, armour protection and other military equipment, and to be able to operate out of and into small tree-surrounded fields in all weathers.
The resulting
Miles M.38 prototype was a cantilever low-wing monoplane with fixed tailwheel landing gear, powered by a 104kW de Havilland Gipsy Major inline engine. The wing incorporated fixed aerofoil trailing-edge flaps and when flown on 12 September 1942 it was found that these provided the requisite STOL performance. Great enthusiasm for its capability was shown by an AOP squadron which Miles allowed to flight test the aircraft, but shocked by the design, construction and testing of a military aeroplane without its knowledge, the Ministry of Aircraft Production refused to order this prototype into production for the AOP role. In late 1943 a small order was placed for the aircraft for use in a VIP transport role under the designation
M.38 Messenger and eventually a total of 21 was built. Among VIP operators allocated personal Messengers were Field Marshal Sir Bernard Montgomery and Marshal of the RAF Lord Tedder.
An additional 71 were built post-war for civil use, bringing total production to 92*.
Обменявшись приветствиями, мы не двинулись к выходу, а свернули в боковой коридор. Форбс нес жизнерадостную чепуху о важности отдыха после полета. Только через пару минут я понял, что мне предстоит еще один полет, прямо отсюда, из Хитроу. Пункт назначения – неведомый город Бакстон в северном Дербишире. Престон – мой сопровождающий.
– Видите, как все удачно получилось, мистер Тома? Как раз сегодня мы отправляем срочный груз. И – фокус-покус! – самолет к вашим услугам. Маленький, но удаленький самолет...
На таком удаленьком самолете мне очень хотелось полетать лет двадцать тому назад. «Майлз Мессенджер», личный транспорт Монти. Я думал, их уже давно списали.
Мы расположились с комфортом, как в салоне большого автомобиля. Пристегнули ремни. Дважды чихнул и застрекотал мотор (вспомнилась строчка из старого справочника: «четырехцилиндровый рядный, мощностью 155 л. с.»), и после короткого разбега самолетик резко плавно пошел вверх, в облака, за облака. Шум в кабине стоял такой, что ни о каких дорожных разговорах и подумать было нельзя. Но я быстро привык к шуму и совсем не волновался, когда нас сильно тряхнуло.