Saturday, October 6, 2012

Queen Mary 2

In January 2004, when QM2 entered service, she was the largest, longest, widest, tallest and most expensive passenger liner in history.
In our story, Eva and her family (Aunt Catherine and nephews) sail to New York aboard Queen Mary 2.
… "Куин Мэри 2" поражалa. Всем и сразу. Размерами, цветом, звуком. Она не вписывалась в рамки ни одного из известных мне миров. Я не могла увидеть картинку полностью. Сразу. В объеме. Мне пришлось медленно осматривать сначала пристань, потом лайнер, горизонт, потом снова пристань, как бы разделив их мысленным взором на зоны. Вроде бы меня сложно удивить. Я живу в начале XXI века и знаю, какими могут быть транспортные средства, придуманные человеком. Но все равно - вид стоящей под погрузкой "Куин Мэри" был невообразимо величественным.

Photo 2: Benkid77, on Wikimedia Commons

Friday, October 5, 2012

The Devonshire

Buxton is a spa town in Derbyshire, England. It has the highest elevation of any market town in England - and  in the Strangers' World, a distinction of being the seat of Special Research Bureau, its offices and labs occupying a structure known as the Devonshire.
Built between 1780 and 1789, the original building was designed by John Carr of York for William Cavendish, 5th Duke of Devonshire. Octagonal in shape, it housed up to 110 horses and the servants of the guests of the Crescent Hotel, built in combination as part of the plan to promote Buxton as a spa town.
In 1859, the Buxton Bath Charity had persuaded the Duke of Devonshire to allow part of the building – by then accommodating nothing like the 110 horses for which it was designed – to be converted to a charity hospital for the use of the ‘sick poor’ coming in for treatment from the ‘Cottonopolis’ of Lancashire and Yorkshire. The Devonshire estate architect, Henry Currey, architect for St Thomas’s Hospital in London, converted two thirds of the building into a hospital.
In 1881, the Buxton Bath Charity trustees under their chairman Dr William Henry Robertson, persuaded William Cavendish, 7th Duke of Devonshire to give them the use of the whole building in exchange for providing new stables elsewhere in the town. Local architect Robert Rippon Duke was commissioned to design a 300-bed hospital to rival Bath and Harrogate for charity medical provision. The Cotton Districts Convalescent fund put up £25,000 for the conversion. The steel structure was clad in slate, and proposed to be supported by 22 curved steel arms. However, during construction the Tay Bridge disaster occurred on 28 December 1879, and so the number of arms was revised upwards. Railway engineer Mr Footner advised that the designers of the Tay Rail Bridge had not taken into account the stresses of lateral wind and storms.
Further changes were undertaken, with the clock tower and lodge completed in 1882, surgical wards in 1897, spa baths in 1913, and the dining room and kitchens in 1921. The building became known as the Devonshire Royal Hospital in 1934.
The Devonshire Royal was the last of the eight hydropathic hospitals in England to close when it closed in 2000.

Image 1 (1927): Britain From Above
Info: Wikipedia

Wednesday, October 3, 2012

1930 Fashion

Back in 2007, Eva takes a new absurd assignment: to review 1930 fashion magazines. Surprisingly, she finds it a rather pleasant way of killing her working hours.

Sept. 1930
Я потянулась к стопке журналов. Слегка потрепанные, но отнюдь не ветхие L’Officiel, Die Dame, Vogue, Queen, Harper’s Bazaar за 1930 год. Ни стикеров, ни закладок. Что прикажете делать с этими антикварными изданиями?
Развернулась к компьютеру. Щелкнула курсором. Взлетела и развернулась красная стрелка. Такой патриотический дизайн – синие входящие сообщения и красные исходящие. Cool Britannia, в стиле нашего бывшего премьера. Начала печатать. Стерла. Еще несколько слов, и снова стерла. Наконец, задала самый элементарный вопрос: «Как обрабатывать материал?» – и вдела в уши серые капельки, намереваясь прослушать очередную главу «Будденброков».
Ответ пришел через полторы минуты. Первый человеческий ответ в этой конторе, пусть и бессмысленный, как все остальное: «Материалы не обрабатывать. Внимательно ознакомьтесь с содержанием журналов». Что ж поделать, придется ознакомиться. Если здесь какая-то ловушка, то ничего страшного, я и так в ловушке, да и каких неприятностей ждать от стопки старой бумаги?
Image: Fashion Model Directory / Magazines
 

Tuesday, October 2, 2012

Barham Syndrome

On 25 November 1941 at 4.25pm, HMS Barham, a Queen Elizabeth-class battleship, was hit by three torpedoes from the German submarine U-331. Out of a crew of approximately 1,184 officers and men, 841 were killed. 
In the Strangers' world, Barham was sent to scrappers in 1948. Later, in the '70s, her name was used to describe a very special type of false memories - "Barham Syndrome".
- Он не употреблял термин «синдром Бархэма?»
- Нет... Не припомню.
- Что ж, корабль Его Величества «Бархэм», супердредноут, вступивший в строй в 1915 году...
- ...и отправленный на слом в 1948-м...
- Я был абсолютно уверен в том, что вы это знаете, дорогой мистер Тома. Тем интересней вам будет послушать историю одного офицера, который начал службу на «Бархэме», в сорок пятом был переведен на линейный корабль «Энсон», с честью прошел все азиатские кампании, получил все причитающиеся награды и покинул Королевский Флот в пятьдесят четвертом. Он вернулся к себе в Шотландию, вел скромный и весьма здоровый образ жизни, а шесть... нет, уже семь лет тому назад ему начали являться страшные видения. Будто бы «Бархэм» торпедировала германская подводная лодка, и линкор пошел ко дну с большей частью экипажа, а сам офицер спасся в общем-то случайно.
Photo 1 via daviddb, on Flickr

Monday, October 1, 2012

Luftschiff Hindenburg

A symbol, a trope, a hallmark, a cliché – call it by any other name, the airship is inseparable from Dieselpunk.* And from Alternative History, too.
Мне действительно необходимо было выслушать полковника. Хотя бы потому, что вспоминал он не только о Великой войне, но и о многом другом. Например, о своем полете в Южную Америку на цеппелине летом тридцать седьмого года. Тридцать седьмого? Летом?.. «Не сомневайтесь, барышня, у меня даже билет сохранился. Загляните в гости, покажу и билет, и фотографии. Немногие тогда могли позволить себе такое путешествие...»
I really had to listen to the Colonel. There was at least one good reason: he shared not only Great War memories. For instance, he told me about his flight to South America - onboard a Zeppelin, in Summer '37. Thirty seven? Summer, you say?.. "No doubt, young lady, I preserved the ticket. Come to my place, I'll show it to you, and photographs from the trip, too. Only a few could allow themselves such a journey ... "

* * *
Седьмого мая, в пятницу, я вернулся из института довольно поздно и включил радио. Передавали «Новости со всего света» – помните такую программу?
– Конечно, помню. Я ее очень любил – целый час новостей, и ни слова о политике.
– Да-да. Путешествия, изобретения, рекорды и курьезы. Но в тот вечер они передали одну очень важную новость – дирижабль «Гинденбург», несмотря на плохую погоду, благополучно совершил посадку в Лейкхерсте, принял на борт новый комплект состоятельных пассажиров и уже отправился в обратный путь...
On May 7th, it was Friday, I came home from the Institute rather late and turned on the radio. News From Around the Globe was on air - do you remember it?
- Sure I do. I loved the program, 60 pleasant minutes, not a single word about politics.
- Right. Travel, invention, world records, and off-beat news. But that night, they broadcasted something really important: the Hindenburg safely performed her mooring at Lakehurst, despite bad weather. She took a new set of wealthy passengers and set off on a new journey ...
---------------
* Dieselpunk Encyclopedia, Sept. 2012

Sunday, September 30, 2012

Our Book is Here

 Итак, наша книга уже здесь.

Пока - только здесь. На следующей неделе ее можно будет купить в самых разных виртуальных магазинах - Amazon, Kobo, Diesel, etc. Форматов несколько, в дальнейшем их станет еще больше - как и способов продажи.
Мы использовали альтернативный вариант обложки, который создал для нас Stefan.
Первый вариант можно увидеть в тексте книги.