Saturday, May 25, 2013

The Lost Camera

On April 13, 1972, Mark buys an Icarex as a replacement for the camera he left several months before in some murky club. What camera? We believe it was the Leica IIIf, a little wonder of precision and reliability.


Introduced in 1950, it was essentially a IIIC with the addition of flash synchronization. Underneath the shutter speed is a ring for flash delay setting for flash bulbs. Earlier cameras are referred to as "Black Dial" or simply "BD" cameras, later ones are " Red Dial" or "RD" cameras.


Another feature was added in 1954, the self timer. It can be readily identified by the large self timer arm on the front wind side of the camera. These are referred to as IIIF RD ST cameras, or occasionally as IIIF D/A cameras.


It should be noted that any IIIF camera could be sent to the factory and upgraded with a self timer.


Other variations include Canadian examples produces in Midland, Ontario (shown above), and black finish cameras for the military (below).


Проще всего было восстановить утраченное, то есть выбрать точно такую же камеру, какой я пользовался предыдущие пятнадцать лет. Но их уже давно не выпускали, a покупать подержанную я не хотел ...
Images: Cameratique (2, 3), Photo Arsenal (4), Obscure Camera (5)
Info: Pacific Rim Camera
 

Friday, May 24, 2013

Thursday, May 23, 2013

Demotivational Bose

Subhas Chandra Bose aka Netaji was one of the most prominent Indian nationalist leaders who attempted to gain India's independence from British rule by force during the waning years of World War II with the help of the Axis powers.
In OTL*, Bose is alleged to have died in a plane crash at Taipei, Taiwan, on 18 August 1945 while en route to Tokyo. His death remains a mystery.
In the Strangers' World, he survived two wars to become the leader of Pro-Japanese Free State of India. By 1972, he's still holding the office.

Пока мы поражали условные и настоящие цели, взбунтовалась Индия. Сперва все ждали, что скажут Берлин и Париж, и на все лады склоняли незнакомое прежде имя: Субхас Чандра Бос...
...читать прокламации, которыми облеплены палатки напротив Вестминстерского дворца: «Референдум в Северной Ирландии – сегодня!», «Переговоры с Босом – пока не поздно!», «Иммигрантам – равные права!», «Чистый воздух – будущим поколениям!»
--------
* OTL = Our Timeline = Real history

Wednesday, May 22, 2013

Two Airships

LZ 129 Hindenburg and metal-skinned ZMC-2 'Tin Bubble' in hangar
Lakehurst, NJ. 1930s

И очередная порция досужих рассуждений.
Продолжим разговор о дирижаблях. И напомним слова Кеннета Хайта, сказанные еще 13 лет назад:
"Любые развилки, от Ксеркса до последних президентских выборов, приводят к созданию миров, в которых самым эффективным средством воздушного сообщения являются цеппелины. Они - побочный продукт изменения истории и возникают с такой же неизбежностью, как гамма-излучение при ядерной реакции. Часто цеппелин - самый простой способ сообщить читателю о том, что он попал в альтернативную историю. Исходя из этого, можно допустить, что наша собственная история с 1900 по 1936 была альтернативной..." 
Цеппелины и иные воздушные корабли давно превратились в клише. Что вовсе не означает, будто авторы и читатели должны объявить им бойкот. Вопрос лишь в том, зачем нужен дирижабль, какую роль он играет в книге - сюжетно важную, декоративную или же это просто опознавательный знак (см. выше). Само по себе наличие цеппелинов, как и их отсутствие, на качество произведения совершенно не влияет.
Все это касается и использования сюжетных клише. Можно написать очень хорошую или очень плохую книгу о мире, в котором южане выиграли Гражданскую войну в США, хотя этот мир придуман давным-давно и существует в десятках вариантов, удачных и не очень. А можно создать свой, совершенно особенный мир - и тут же обесценить его банальной и скучной историей.
Не стоит забывать, что читатель любит великие повторяющиеся события - собственно, поэтому и появились клишированные сюжеты. Перевоспитывать публику - занятие неблагодарное. Но вот увлечь ее - можно и нужно. И не имеет значения, по какой развилке пойдут читатели за героями. Главное, чтобы прогулка была интересной.

Image via lazzo51, on Flickr

Tuesday, May 21, 2013

1930: Rayon d'Or

Golden Ray (Rayon d'Or in French) was the name of Croydon - Paris air service operated by Air Union.
  
The line lived up to its name:
On 31 July 1929, Goliath F-GEAB of Air Union, on a flight from London to Paris carrying gold bullion was damaged in a forced landing near Smarden in Kent, bushes on the riverbank stopped the aircraft entering the River Beult although some of the gold bullion it was carrying ended up in the river, the bullion was recovered by spectators and transferred by lorry to Lympne for onward transport to Paris. The aircraft may have been repaired and returned to service as its registration was not cancelled until 1 June 1932.
 
Image 2: Past to Present
Info: Wikipedia
 
 
 

Monday, May 20, 2013

Real Robot

In February 1947, a springdrive Robot camera coupled to a flash bulb changed Mark's life forever. We believe it was the Model II, introduced in 1938. Robot cameras were widely used in surveillance and security systems.
 A small and heavy Robot was very fast, capable of taking 4 or 5 pictures per second.
 
Я включил карманный фонарик и двинулся вперед. От прилавка меня отделяло не более шести шагов, луч фонарика весело бегал по стенам – все равно с улицы ничего не видно, а во дворе только свои... И тут мне в лицо ударила вспышка.
Тысячу раз я задумывался: что если бы к прилавку пошел бы Алхимик с отмычкой? Или Барон, не хуже моего изучивший интерьер магазина? Может, они успели бы убежать, но снимок сделан, даже два снимка, идентифицировать вора никакого труда не составляет. Недаром на суде обвинитель отметил прекрасную работу охранной системы "Робот". Ох, не оружие нам надо было изучать, а сигнализацию и фотоэлементы!
Images: camerawiki (1), robot-34 (2), on Flickr